I odnosi s javnošću čine razliku između 'velikih' i 'malih' sportskih kolektiva

mr. sc. Davor Pavić
I odnosi s javnošću čine razliku između 'velikih' i 'malih' sportskih kolektiva

Mr. sc. Davor Pavić bivši je predsjednik Nadzornog odbora Hajduka, glasnogovornik i voditelj Ureda za odnose s javnošću kluba. Na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Mostaru magistrirao je na temu „Odnosi s javnošću u sportu – analiza odnosa s javnošću u klubovima 1. hrvatske nogometne lige“. Prvi je magistar odnosa s javnošću u sportu u našoj regiji, a upisao je i doktorat, također na Filozofskom fakultetu u Mostaru, gdje je i viši asistent na kolegiju Sportsko novinarstvo. Razgovarali smo s njim na temu odnosa s javnošću u sportu, njegovim profesionalnim počecima te današnjim studentima kojima predaje.

Kako je započeo vaš profesionalni put?

Početkom 2000-tih godina bio sam predsjednik Nadzornog odbora HNK Hajduk. Imao sam priliku klub promatrati iznutra i shvatio sam da se neke stvari hitno moraju napraviti po pitanju komunikacije. Tada sam osmislio projekt TV emisije Bili kutak koji je u biti bio „PR u celofanu novinarstva“. Cilj te emisije bio je otvoriti novi komunikacijski kanal i prezentirati navijačima istinu o klubu iznutra. U to vrijeme smatrao sam da novinski natpisi nisu odgovarali istini i da klub mora biti proaktivan po tom pitanju i otvoriti vlastiti komunikacijski kanal. Klubu sam tada prezentirao svoju viziju, no oni u to vrijeme nisu imali razumijevanja ni shvaćali važnost tog projekta. Tada sam se odvažio sam ući u taj projekt i to su bili sami počeci Biloga kutka, emisije koja se emitirala dva puta tjedno. U početku se prikazivala na TV Dalmaciji, a kasnije na lokalnim televizijama diljem Hrvatske, ali i BiH, pa tako i u Mostaru, srednjoj Bosni, a u kasnijoj fazi i na satelitu gdje je bila dostupna u cijelom svijetu. S vremenom je postala najpopularnija i najgledanija emisija na svim lokalnim televizijama.

Studente novinarstva i odnosa s javnošću koji imaju afiniteta baviti se baš sportskim PR-om vjerojatno najviše zanima kako u biti izgleda jedan radni dan u velikom profesionalnom klubu? Koji su izazovi s kojima se susrećete?

Novinari i PR-ovci zaista moraju biti spremni na rad 24 sata na dan, 7 dana u tjednu. Tijekom cijeloga dana pratite sve što se dešava vezano uz vaš klub. Stalno pratite i analizirate medije. Uvijek kažem kako je moj današnji radni dan u biti počeo dan, odnosno večer ranije. Analizirate sve što se tijekom dana događalo u medijima i tako se pripremate za novi radni dan. Jutro počinje briefingom menadžera i podjelom radnih zadataka, priprema za tiskovne konferencije, intervjue, suradnja s novinarima. U svakom trenutku pazite da imidž kluba nije oštećen u nijednom aspektu. Izvan tekućih, svakodnevnih zadataka radite na osmišljavanju vlastitih projekata, pa tako portal hajduk.hr volim nazvati svojim djetetom. Postojala je i želja za razvijanjem Hajduk TV, Hajdukovog radija i muzeja, ali nažalost, te ideje nikada nisu zaživjele i zbog toga mi je jako žao. Svojim studentima ne dozvoljavam da mi kažu kako postoji „opća javnost“. Svatko onaj tko se misli baviti odnosima s javnošću mora mi znati razložiti sve ciljane javnosti određenoga sportskog kolektiva. Program se mora podijeliti prema svakoj skupini, od najmlađih do onih najstarijih.

Kako komentirate odnose s javnošću u sportu na našim područjima? Prepoznaju li uopće klubovi njihovu važnost?

Klubovi se još uvijek razvijaju i svakako nisu dosegli nekakvu željenu razinu. U svom znanstvenom radu istraživao sam nogometne klubove 1.HNL i to je već tada pokazalo da osim Hajduka i Dinama većina drugih klubova u biti nema razvijene odnose s javnošću. Danas je nemoguće zamisliti ijedan uspješan sportski kolektiv bez odnosa s javnošću i oni su u biti ti koji čine razliku između „velikih“ i „malih“ klubova. Ta važnost se svakako sve više shvaća, ali sve to je još uvijek nedovoljno. Kada odnosi s javnošću postanu menadžerska funkcija u klubu, uz rame top menadžmentu, onda ću smatrati da su zaista prepoznali njihovu važnost i razliku koju čine.

Angažiraju li klubovi vanjske agencije ili imaju vlastite PR odjele i kakav je vaš stav po tom pitanju?

To je pitanje koje mi studenti zaista često postavljaju. Po mom mišljenju klubu je potreban unutarnji odjel za odnose s javnošću, ali uz suradnju s vanjskom agencijom. Svaki ozbiljan klub mora imati svoj odjel ili barem osobu koja će biti zadužena za PR, a po potrebi angažirati i agenciju.

Imate iskustva i s odnosima s javnošću u politici. Što vam zadaje više glavobolje? Je li možda jedno zahtjevnije od drugog?

Osnove su uvijek iste, ali svaka grana naravno ima svoje specifičnosti i mislim da ne postoji klasičan odgovor. Morate imati određeni afinitet prema jednom i/ili drugome i, naravno, dobro poznavati materiju. Ako je netko stručnjak za odnose s javnošću recimo u sportu, to ne znači da će on automatski biti jednako stručan i u politici ukoliko nema afiniteta prema njoj. Osnove su iste i bez temelja se ne može raditi, ali predispozicije i predznanje od velike su važnosti. Osoba koja se želi baviti odnosima s javnošću u politici mora znati kako funkcionira jedna politička stranka, izborni sustav, kampanja, isto kao što u sportu morate imati elementarna znanja o nogometu i klubovima.

Predavač ste na nekoliko fakulteta u Zagrebu, a na Filozofskom fakultetu u Mostaru ste viši asistent na kolegiju Sportsko novinarstvo. Što studente najviše zanima? Imaju li ambicija sutra raditi baš u tom području?

Ovo je grana koja se praktički tek razvija u znanstvenom smislu. Studenti itekako imaju volje i želje, iako imam osjećaj da tržište još uvijek ne prepoznaje da dolazi cijela jedna plejada stručnjaka školovanih u tom području. Od strane studenata interes je velik i zaista žele raditi, a na nama profesorima je da ih pravilno usmjerimo i prenesemo svoja znanja i iskustva.

Na Sveučilištu u Mostaru upisali ste i doktorat. Kako i zašto ste se odlučili baš za Mostar?

Moj prvi dodir sa Sveučilištem u Mostaru bio je moj prijatelj i kolega Zoran Tomić koji mi je toliko pričao o tome i sve skupa mi približio. Međutim, tek kada sam sam došao uvjerio sam se kako je to zaista tako, a i mnogo više. Danas sam predavač na raznim fakultetima, ali tvrdim kako je Mostarsko sveučilište, a posebno Filozofski fakultet, zaista izvrsno, s odličnim programima i vrhunskim profesorima i stručnjacima. Valja istaknuti i kako baš Filozofski fakultet u Mostaru jedini u jugoistočnoj Europi ima sveučilišni studij odnosa s javnošću. Taj dobar glas o Sveučilištu u Mostaru sve se više širi i po Republici Hrvatskoj, čiji se studenti sve više opredjeljuju svoje akademsko zvanje stjecati baš u Mostaru koji je, po mom mišljenju, uz Zagreb postao središte i ja ga zaista vrlo rado preporučujem studentima.

Što bi poručili onim studentima koji žele krenuti stopama sportskog PR-a? Imate li kakav savjet, poruku, smjernicu?

Budite proaktivni! Ne dajte se obeshrabriti i nemojte čekati da vam prilika sama padne u krilo. Nudite se, kucajte na vrata, predstavljajte se i vjerujem kako uspjeh neće izostati.

Ena Matković

Uredništvo zadržava pravo cenzure u slučaju govora mržnje ili nepristojnog i neprikladnog govora.

Komentiraj i ti

Anketa

Koje rubrike pratite na treci.ba?
Studentski radio Live streaming
KLIKNI I
SLUŠAJ
Konekcija nije uspostavljena
Studentska
televizija
(youtube
channel)
Studentski
prilog
večernjeg
lista

Vrijeme u Mostaru

Weather in

  • Djelomična naoblaka
  • Temperatura: 27°C